BAERT deelt zijn afgeronde transacties en de schatting van de waarde van antiquiteiten.
Actualités Belgique

Hoe herken je een vals Aziatisch vaas: 7 fouten om te vermijden

Hoe herken je een vals Aziatisch vaas: 7 fouten om te vermijden

Met de toenemende populariteit van Aziatische antiek zien we steeds meer kopieën, reproducties en imitaties op de markt verschijnen, soms zeer vakkundig uitgevoerd. Tussen moderne vervalsingen en oude kopieën gemaakt ‘in de stijl van’ wordt het voor verzamelaars steeds moeilijker om een authentieke Aziatische vaas te identificeren.

Hier zijn de 7 meest voorkomende fouten die u moet vermijden en enkele tips om vervalsingen te herkennen.

1. Alleen vertrouwen op het keizerlijke merk

Veel Chinese of Japanse vazen dragen een keizerlijk zesmerk (bijv.: “Da Qing Qianlong Nian Zhi”). Maar let op:

  • Deze merken werden in de 19e en 20e eeuw vaak overgenomen uit respect of voor imitatie.
  • Sommige moderne kopieën brengen valse merken aan om de koper te misleiden.

Een authentiek stuk wordt nooit alleen op het merk beoordeeld: het moet in zijn context worden geanalyseerd.

2. Oud verwarren met kunstmatig verouderd

Sommige objecten worden kunstmatig verouderd: patina met penseel aangebracht, gesimuleerde barsten, geoxideerde tinten. Dit zijn veel voorkomende technieken, vooral bij valse celadon of valse Ming porselein.

Een echte patina is voelbaar, zichtbaar in de holtes, op de bases, in de natuurlijke microbarsten.

3. De kwaliteit van de decoratie verwaarlozen

Een authentieke vaas, zelfs een bescheiden exemplaar, vertoont precisie in de lijnen, een evenwichtige compositie en algemene samenhang.

Moderne kopieën vertonen vaak:

  • vage of disproportionele motieven,
  • te glanzend glazuur,

of repetitieve of stereotiepe details.

4. Zich laten misleiden door gewicht of dikte

Moderne kopieën zijn vaak:

  • zwaarder (door dik aardewerk of slecht gekalibreerde keramiek),
  • of te licht, wanneer ze snel gegoten zijn.

Het gewicht, in combinatie met de dikte van het materiaal en het gevoel van de basis, is een uitstekende indicator.

5. De basis en baksporen negeren

De basis van een vaas vertelt veel over de fabricage. Bij oude stukken ziet men vaak:

  • onvolledige glazuur onder de basis,
  • sporen van baksteunen (kleine punten of ringen),
  • slijtage die past bij de leeftijd.

Moderne kopieën hebben te nette, te perfecte of volledig geglazuurde bases.

6. Denken dat geen merk een gebrek is

Veel authentieke stukken, vooral Japanse of Koreaanse, dragen geen enkel merk. Omgekeerd hebben sommige vervalsingen wel een merk.

Een vaas zonder handtekening kan perfect oud zijn, vooral als deze bedoeld was voor lokaal of ritueel gebruik.

7. Kopen zonder onafhankelijke expertise

Dit is de meest voorkomende fout: een vaas kopen op internet, op een rommelmarkt of van een particulier, zonder een expert te raadplegen. Zelfs een geoefend oog kan zich vergissen.

Bij Baert Antiek hebben we zeer bescheiden stukken gezien die authentiek bleken te zijn… en spectaculaire vazen die recente reproducties waren.

Laat uw Aziatische vaas taxeren voor u een beslissing neemt

Twijfelt u over de herkomst of authenticiteit van een Chinese, Japanse, Koreaanse of Vietnamese vaas?
Onze professionele blik en gedocumenteerde vergelijkingen kunnen u een kostbare vergissing besparen… of een onverwachte schat onthullen.

Stuur ons uw foto’s (algemeen beeld, basis, details van de decoratie), afmetingen en alle beschikbare informatie via ons contactformulier.
Wij bezorgen u een gratis, serieuze en vertrouwelijke schatting.