Onder de Qing-dynastie bereikte het Chinese porselein een hoogtepunt van technische en esthetische verfijning. Tot de meest emblematische creaties uit deze periode behoren de vazen van de Famille verte (wucai) en de Famille rose (fencai), beroemd om hun uitzonderlijk rijke polychrome decoraties. Deze stukken, vaak bestemd voor het keizerlijk hof of voor export, belichamen de verfijnde levensstijl van een volwassen keizerlijk China.
Maar hoe onderscheid je een Famille verte vaas van een Famille rose vaas? Uit welke periode stammen ze, en hoe herken je een authentiek stuk?
Famille verte: de barokke elegantie van de Kangxi-periode
De Famille verte ontstond tijdens de regeerperiode van keizer Kangxi (1661-1722) en wordt gekenmerkt door een levendig palet gedomineerd door groen, gecombineerd met geel, ijzerrood, blauw en soms zwart. Deze kleuren worden aangebracht op een witte ondergrond, na een eerste hoogtemperatuur bakking, en vervolgens opnieuw gebakken op lage temperatuur in een emailoven.
De vazen van deze familie vertonen zeer verhalende decoraties:
- Tuin- en hofscènes
- Levendige landschappen
- Mythologische figuren of geleerden
- Taoïstische of boeddhistische symbolen
Er is vaak een uitzonderlijke grafische precisie, met zwarte contouren rond elke kleur. De vormen zijn gevarieerd maar altijd gebalanceerd: rollen, balusters, kalebassen…
Famille rose: delicaatheid en sensualiteit van kleuren
De Famille rose ontstond tijdens de regering van Yongzheng (1723-1735) en bereikte zijn hoogtepunt onder Qianlong (1736-1795). Het gebruikt een pigment op basis van colloïdaal goud, het “Chinese roze”, dat zachtere nuances, subtiele overgangen en een grote fijnheid in de weergave van gezichten, stoffen of bloemen mogelijk maakt.
In tegenstelling tot de Famille verte zijn de decoraties van de Famille rose intiemer, poëtischer, soms vrouwelijker, met pasteltinten: roze, mauve, zachtgeel, hemelsblauw… De scènes verbeelden liefde, muziek, natuur of het leven van geleerden.
Deze stukken waren zeer gewild bij het keizerlijke hof, maar ook op de Europese markten, vooral in de 18e eeuw.
Technische verschillen tussen Famille verte en Famille rose
Element | Famille verte | Famille rose |
Periode | Kangxi (eind 17e – begin 18e eeuw) | Yongzheng en Qianlong (18e eeuw) |
Dominant palet | Groen, geel, ijzerrood, zwart | Roze, mauve, zachtgeel, pastel |
Techniek | Email op glazuur met contouren | Email verrijkt met goudcolloïde |
Decoratietype | Verhalend, theatraal, dynamisch | Poëtisch, verfijnd, persoonlijker |
Hoe herken je een authentieke Qing-vaas?
Verschillende criteria moeten zorgvuldig worden onderzocht:
- Het email: diepte, homogeniteit, fijnheid van de lijnen
- Het porselein: doorschijnend en wit voor keizerlijke stukken
- De handtekening: keizerlijke zeskaraktermerk (vaak Qianlong) onder de basis, soms in onderglazuur blauw of in rood email
- De motieven: hun compositie, stijl en coherentie met de aangegeven periode
Let op: veel 19e-eeuwse kopieën imiteren deze stijlen, soms met echte keizerlijke merken. Professionele expertise blijft onmisbaar.
Schatting en waarde op de kunstmarkt
De vazen van de Famille verte en Famille rose behoren tot het meest gewilde Chinese porselein. Sommige keizerlijke stukken kunnen tienduizenden euro’s opbrengen, vooral als hun herkomst vaststaat of als de decoratie uitzonderlijk is.
Echter, authentieke maar minder spectaculaire vazen, vaak doorgegeven in Europese families in de 19e eeuw, kunnen ook een mooie verrassing opleveren bij expertise.
Laat uw Chinese porseleinen vaas taxeren
Bij Baert Antiek hebben we een lange ervaring in het identificeren en evalueren van keizerlijk Qing-porselein, met name Famille verte en Famille rose vazen.
Als u een Chinese polychrome vaas bezit en er meer over wilt weten, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen met foto’s, afmetingen en zichtbare details.
Wij bieden u een gratis, vertrouwelijke schatting, gebaseerd op solide markreferenties en museale collecties.